Velkommen

Kampala, Uganda
En blog om at få mor, far og treårig søn til at passe ind i Uganda. Følg med i vores hverdag, med alt hvad den må indeholde, og del oplevelser, glæder og udfordringer med os.

Arbejde og Gaddafi Mosque. Hver for sig vel at mærke.

Det er ikke nogen velbevaret hemmelighed. Jeg kan have lidt svært ved at tage en beslutning, og endnu sværere ved at holde fast i den beslutning. Men valget om at skifte arbejde er velovervejet. Faktisk så velovervejet at det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke gjorde det tidligere.
Da vi kom herned i juli fik jeg arbejde hos Reach out, Mbuya - et HIV/AIDS initiative som jeg virkelig har været glad for at være hos. Fra dag ét blev jeg stillet overfor udfordringer som jeg aldrig havde drømt om, og jeg har fået mange erfaringer med derfra. Både af de virkelig gode og de mindre nyttige.
Jeg har dog hele tiden håbet på at finde noget andet, hvor arbejdopgaverne tillod at jeg kunne være sygeplejeske istedet for læge og jordemoder. Den mulighed bød sig i sidste uge da jeg blev tilbudt en plads som sygeplejerske hos Paragon Hospital.
Det er et internationalt hospital som dækker mange specialer. Jeg starter mit arbejde hos "safemotherhood" som er ambulant vejledning til gravide, observering af gravide med komplikationer inden fødsel og at fungere som fødselshjælper indtil den aktive fødsel. Hver måned skifter man afdeling og således kommer jeg til at rotere rundt i alle specialerne.
Jeg har vanvittig høje forventninger til stedet og hvis bare en brøkdel af dem kan indfries når jeg starter i morgen, vil jeg være "over the moon"!
Arbejdstiden øges markant i forhold til Reach Out, og derfor har vi H.Y.G.G.E.T. i weekenden. Bl.a. med besøg i Gaddafi Mosque - et imponerende bygningsvæk i Kampala.
Vi havde fornøjelsen af Nadias selskab. Hun rejser hjem til DK om tre uger og Gaddafi Mosque var på to-do-listen inden da.

Nadja og jeg skulle naturligvis dækkes til og måtte leje tøj udover det ekstra vi selv havde medbragt.


Nadja gør det væsentligt bedre som muslim end jeg, og derfor får I flere billeder af hende!



Vi blev vist rundt af Omar, en ansat hos moskéen. Venlig, hjælpsom og meget ivrig for at forælle om stedet.



Man begyndte at bygge Moskéen i 2003 og den stod færdig i 2006. Det meste er finansieret af Gaddafi himself og han besøgte også moskéen da den stod færdig sammen med Ugandas præsident Museveni. Materialerne til byggeriet er bl.a. hentet fra Algeriet, Libyen og Egypten. Sidstnævnte land leverede den 7 tons tunge lysekroner der hænger i den store kuppel. Der er plads til 7465 mænd i det store lokale og 846 kvinder på balkonen ovenover.



Omar tog sig god tid til at vise og fortælle. Vi tog en milliard billeder og lærte bl.a. at bede. Jeg er sikker på at det nylærte talent nok skal come in handy på et eller andet tidspunkt!









Vi fik også fornøjelsen at komme op i moskéens tårn hvorfra man i højtalere udsender morgen- og aftenbøn. Tårnet var kun 51 meter (eller 304 trin) højt, men fordi moskéen i forvejen ligger på en af Kampalas bakker, synes det meget højere.
Vi havde fuldt udsyn over hele Kampala og kunne udpege forskellige områder og bygninger. Heriblandt Den Danske Ambassade.


Den gule bygning, sådan ca. midt i billedet, Den Danske Ambassade.


Overvej det lige! 304 trin. To gange.


Det skæve tårn i Pisa. Eller Gaddafi Mosque i Kampala.
Jeg er ret sikker på at tårnet faktisk ikke er skævt. I så fald lagde vi i hvert fald ikke mærke til det da vi stod i det.

Foran moskéen var der en lille bod med små souvenirs. Fx. kan man købe et bedetæppe med indbygget kompas!


Jeg håber at holde liv i bloggen selvom arbejdsdagene nu bliver meget længere. Hvis det halter må I give mig et prik på skulderen ;)
God søndag til jer alle!

6 kommentarer:

  1. Skønne billeder! Og endnu engang tillykke, jeg glæder mig meget til at høre mere om det nye job :)

    SvarSlet
  2. Du blev nødt til at fungere som læge og jordemoder? Lyder sq da også lidt fedt. Kunne være en god måde at få en masse erfaring på og samtidig hjælpe en masse folk der ellers ville få en ringere behandling? Kan være man skulle overveje det der Afrika på et tidspunkt.

    Fede billeder.

    @Jake
    Det er aaaalt for længe siden. Håber det går super godt.

    KH

    Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. Søren - Det var fedt! I hvert fald så længe jeg stadig kunne finde ud af det. De ufede situationer opstår når man bliver kastet ud i ting, man som sygeplejerske, ikke har det fjerneste kendskab til. Og tilmed ikke har nogen at dele ansvaret med.
      Jeg er fandme en god sygeplejerske! Men læger og jordemødre har trods alt,(og heldivis for det!) bedre kvalifikationer på visse områder end jeg :)

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. hehe.. jeg blev også vist rundt af Omar da jeg så moskéen ;)

    Krishna

    SvarSlet